vansbrokickers.blogg.se

4 timmar forsänning i Costa Ricas djungel

Publicerad 2013-10-29 16:57:48 i Allmänt,

Hola!
Vi har lämnat Puerto Viejo som bjöd på lata dagar med sol och bad. Vi hyrde cyklar och cyklade runt längst slingriga vägar med tät djungel. Alla växter är otroligt stora så det känns som man är krympt och är med i "älskling jag krympte barnen". När vi cyklade hem från stranden en dag fick vi se en livs levande sengångare som satt på en stolpe vid vägen. Bilder kommer!

Igår klev vi upp 5.30 för att bli hämtade och skjutsade till Rio Pacuare för att åka  forsränning  i djungeln, forsen var en klass 3-4 så det gick undan. Turen tog fyra timmar och var helt fantastisk! I första forsen flög Anna och Johanna ur båten som två vantar. Efter att ha tumlat runt en stund i vattnet kom de upp igen med paddlarna i högsta hugg. Efter det gick det som en dans. Vi åkte mellan stup klädda med tät djungel, det va som en urtida skog och det kändes som dinousarierna lurade runt hörnet. Vi fick hoppa ur båtarna och bara flyta med strömmen i det brungröna krokodilvattnet, magiskt! Vi frågade om det fanns krokodiler där och fick till svar att det bara fanns små så det va lugnt, hur små en sån var fick vi dock inte veta..Som ni förstår kunde vi inte ta med kameran men vi har googlat en bild från turen så ni får ett hum om allt fantastiskt vi fick se.

Just st nu äter vi frukost i La Fortuna.

Observationer från Anna och Johanna

Publicerad 2013-10-25 18:36:10 i Allmänt,

-här har man tonade rutor, överallt!
-här har man bara nummerplåtar bak på bilen
-här spelar man fruktansvärt dålig discomusik, ibland även dubbad
-här måste man lägga toapapperet i en papperskorg bredvid toan, vad man än lämnat för gåva. Gör man inte det blir det stopp
-här är ett stopp i toan väldigt svårt att få bort
-här är de flesta väldigt vackra
-här är myggen ljudlösa och betten kliar väldigt mycket i flera dagar
-här är regnet varmt
-det blir stupmörkt klockan 18

En annan observation är att vi bytt land, vi är i Costa Rica nu!

Bocas del toro

Publicerad 2013-10-22 17:42:53 i Allmänt,

sen sist har vi;

*besökt Panama kanalen, sett stora lastskepp passera slussarna. (morfar conny, vi tog kort så du får se!)

*promenrat frivilligt i Panamas gamla stad, och ofrivilligt hamnat i slummen. ( det var beväpnade poliser i varje gathörn, stod med fingret på avtryckaren på deras nästintill AK4)

*bott på senidup, en liten liten ö i karibien. som ni sett på bilder bodde vi i en liten hydda och var med 7 andra turister ensamma med lite lokalbefolkning. 4 av dem är argentinare som vi umgåtts med efter ö  vistelsen också. åt nyrfångad barrikuda till lunch och snorklade i turkost vatten. avslutade dagen med en eld på stranden och skådade blixtrar på lngt håll.

*Jag (elin) brände mig enormt på röva så kunde knappt sitta. detta firade vi med at boka en buss som skulle ta oss till Bocas del toro och ta 10 timmar. inte nog med det, har aldrig någonsin åkt i en sdan kall buss. att vi inte blev sjuka efter det är väldigt konstigt.

*badat med sjöstjrnor och argentinare vid starfish beach. som en gömd strand vi gick till genom djungel på stockar och stigar.

*Johanna har bränt sig på en manet när hon lekte med några barn från ön, blev rådd att kissa på benet eller ta på klor. kisset fanns till hands så sagt och gjort, in i duschen och kissade i ett pringlesrör för att sedan hälla på det på benet. (det gick över)

*Vi har badat i vågor ensamma på en låång strand och skådat oväder på långt håll. vi tummlades upp på stranden om vartannat och tillslut stod jag där utan bikiniöverdel. mattias blev hjälte när han hittade den bland vågorna! under allt äventyr kom en polis och raggade på anna. ville bjuda på resturang, även där blev mattias hjälte och jagade bort honom.

nu har vi ätit frukost och ska ta en vatten taxi till red frog beach för en heldag på en annan ö.

Allt gott!!

lite blandade kamerabilder

Publicerad 2013-10-20 20:22:17 i Allmänt,

Anna på Senidup
Mattias och Johanna i slummen i Panama City
Kånkenrerat ut dressman
En vanlig frulle i New York, helt enligt tallriksmodellen
Viskar man i hörnen på Grand Central i New York kan man höra varandra
Hyrde cyklar igår på Bocas del Toro i Panama, där vi för övrigt är just nu.
Vilopaus på vår promenad genom gamla stan i Panama City
På den fantastiska ön Senidup i San Blas i Panama. Bodde i en enkel hydda med sandgolv. Ön var väldigt liten, det tog ca 3 min att gå runt hela ön. Det var vi, 7 turister till och lokalbefolkning på ön. Fick Barrakuda till lunch bland annat.
Våran hydda, vinden blåste rakt igenom och vi delade hyddan med små gröna ödlor, sov som en gud.
Elin knep resans första bränna, skräll.

Hostelets otäcka katt och Mattias
På vårt hostel finns  ett torn med hängmattor där vi skriver dagbok om kvällarna.
Vi har det väldigt bra, dyngsura av svett 24/7. Fantastiskt!

strul.

Publicerad 2013-10-15 02:23:01 i Allmänt,

fick lov ge mej, mobilen skar ihop..
hursomhaver ar vi helskinnade nu i panama city!

Hare! /Montana

Olla señorita!

Publicerad 2013-10-15 02:17:19 i Allmänt,

tjabba tjena hallå!

Har nu sagt ajöss till vår tid i NY med en avslutning på 7 iskalla timmar på La guardia airport, vi tågar mot checkningen där vi förväntas bli genomborrade med frågor om när och HUR vi har tänkt lämna landet. För att få komma in måste man ha en biljett UR enligt panamas lag. Med paniken nertryckt i halsen ignorerar jag detta några minuter när jag glider fram med min brudar till disken där grodan
boll står och försker uttala våra namn, gliiiider förbi allt och alla och allt är på topp!,..tills det tar stop, i ögonvrån ser vi anna bli intagen bakom stängda dörrar med vakter i latekshandskar. Bakom dörrarna vet ingen säkert vad som hände, men ut kommer till slut Anna efter tummen upp av vakten. Anländer till CSI staden Miami!, en liten promenad och 1 timmes väntan slår vi oss äntligen ner i våra säten, alla utom Johanna...hon har sekunder innan blivit indragen till kaptenen ombord i cockpit

Tjenni

Publicerad 2013-10-13 15:17:00 i Allmänt,

Sen sist har vi;
-sett frihetsgudinnan
-gått förbi ground zero
-gått
-ätit
-Anna har gett bort sin jacka till en kille på tunnelbanan för att han tyckte den va snygg
-Gått
- Anna har även blivit lurad att köpa två skivor av en kille på gatan som kallade henne A-beauty
-promenerat och ätit glass i Central Park med Ellen Jansson som är här som au pair.
-ätit pannkakor och druckit milkshake till frukost

Korten funkade visst inte, ska försöka slänga upp lite när det funkar.
Imorrn bitti hade vi tänkt ta oss till Panama city!

Framme!

Publicerad 2013-10-11 04:12:40 i Allmänt,

När vi checkade in på Arlanda fick vi veta att vi blivit uppgraderade och fick åka buisness class istället. Inte oss emot! Flygstolarna var som fåtöljer med enormt benutrymme, fällde bak stolen och låg raklånga hela vägen.

Idag har vi bara strosat, gick förbi Times square och fick se att det skulle vara någon spelning där på en liten scen. Vi visste inte vem som skulle spela så vi orkade inte vänta och strosade vidare. Det visade sig vara ett stort misstag eftersom det va Paul Mcartney som spelade...
nåväl, Johanna och Mattias åkte upp I Empire State Building, skaplig utsikt! Mattias dator vill inte samarbeta med blogg.se men här får ni två mobilbilder åtminstone.