vansbrokickers.blogg.se

sankta lucia

Publicerad 2013-12-21 03:13:48 i Allmänt,

har ar baten vi akte med till Isla de Ometepe, dar det lackte in vatten..

nervost gang innan zipline!

mattias i den sa kallade "superman" genom djungeln

hyrde moppe pa ometepe. likt stortkrukor akte vi runt pa on!

en vanlig syn pa gatorna.

johanna pa tur hogt uppe i djungeln!

svettiga efter ziplinen svalkade vi oss i en kalla dar vattnet kom underifran fran en vulkan. vattnet skulle gora oss unga, mattias gick aldrig upp..

klamde in oss alla 4, MED alla backpacker vaskor plus vanliga ryggsackar och akte de sista 20 minutrarna till Granada. det borjade regna och varje motande bil skvatte in vatten pa oss.. det var mysigt!

trangt och mysigt som sagt..

en sa kallad "chickenbus"

marknad i masaya. som ni ser kunde man kopa allt..

forsaljare tranger sig pa bussar och knackar pa bilfonstren vid rodljus for att salja allt mojligt.koper man nagot drickbart haller de over det i en plastpase med sugror. har har anna kopt vatten pa pase i masaya!

sahar sag vi ut efter skrackfarden till little corn. fyra drankta katter!

en av affarerna/pizzeria pa on. ar byggd pa glasflaskor.

vi firade lucia pa denna karibiska o!

nar ni andra at lussekatter var vi pa 16 meters djup och sag en helt ny varld!

det ar gatuhundar overallt och denna fina blev "var" under vistelsen pa on. han foljde med oss overallt, till resturanger, barer, promenader. han foljde oss till och med till baten nar vi skulle aka hem, klockan 06.00! har ser ni aven varan dyklarare!!

mattias triggade elin att satta fingret mellan klorna pa denna gigantiska krabba. han uppmanade henne att det inte skulle kannas alls. som tur var hande inget da. men, nar mattias sjalv satte dit foten med en conversesko pa och krabban klamde ihop klorna pa tan, da var han inte sa kaxig langre. elin madde gott!

marco, en fin kille som underholl oss vid frukosten.

klattrade upp till ons "lighthouse" en dag.

promenerade runt on!

varat plan fran on tillbaka till managua. 12 saten.

den enda bilden pa vulkanen vi akte nerfor. minneskortet i kameran hade pajjat.. alla fina kort fran den dagen forsvann utom detta, som inte ens framhaver hur brant det var..

little corn island

hade regn iprincip alla dagar efter vi gjort klart dykcertifikatet. darav fa och trakiga bilder.

nu befinner vi oss i managua, inatt klockan 03.00 aker vi med en buss till san salvador, sover en natt dar och  tar sedan en buss till guatemala. kommer befinna oss i Antigua den 22 december klockan 21.00.  hors till jul!

Mattias sista dyk pa Little Corn

Publicerad 2013-12-20 01:18:41 i Allmänt,

Korall

Hittade en sovande skoldpadda, ytterst ovanligt enligt "divemaster"

En haj och en stingrocka holl pa att raka i luven pa varandra.

Stingrocka

Nurse shark

Barracuda, en sadan fick vi till lunch pa Senidup, San Blas

korall
Koralll
Coola krejer

Lägescheck

Publicerad 2013-12-16 20:34:00 i Allmänt,

Sen sist har vi gjort följande;
- varit på marknad i Masaya. Det första vi fick se var en man som kom bärandes på en levande griskulting, han bar den upp och ner i ena bakbenet. Chockade begav vi oss in i folkmassan. Ett fyllo satte kurs mot Elin och förföljde oss en bit. När vi stannade, stannade han 2 cm från Elins ansikte. Annas onda öga räddade oss denna gång. På marknaden fick vi känna doften av rått kött i 30 graders värme, köpa löljigt billiga grönsaker, hängmattor och ryggsäckar. Vi åkte chickenbus 45 min dit och 45 hem. När man tror att bussen är full går det in lika många till och man hoppar på och av i farten. Folk fraktar allt från sängar till pinatas. Johanna hamnade bredvid en tant med glappande löständer på vägen hem och bussgolvet va så rostigt att man såg ner till vägen.

- vi har åkt "pulka" nerför en vulkan, så kallad vulcano boarding. Det enda stället i världen som man kan göra det på. Vi blev fraktade på ett lastbilsflak med 23 andra och utskjutsade till en otroligt aktiv vulkan, cerro negro tror vi den hette. Vi vandrade uppför den kolsvarta vulkanen i ca 1 timme. Hela tiden bärandes på en planka och varsin overall. Det blåste så mycket på toppen att vi höll på att blåsa av när vinden tog tag i brädan. Vi stirrade ner i den rykande kratern och ut över den fantastiska utsikten. Sedan var det dags för den minst sagt nervkittlande färden nerför vulkanens kant. Mattias slog dagens rekord på 80km/h.

- vi har flugit i ett litet plan till Corn Island. Vi mellanlandade i Blue Fields. Mitt i landningen styrde piloten plötsligt uppåt igen, med hjärtat i halsgropen fick vi veta att det var djur på landningsbanan. När vi väl flugit den lilla biten över till Corn fick vi inte landa där heller på grund av spöregn. Från Big Corn skulle vi åka båt ut till Little Corn Island. Båten var en eka i en större modell. 20 minuter på stormigt hav flög vi fram på vågorna som slog in i båten och regnet piskade. Skrattandes (vissa gråtandes) steg vi i-land på den lilla ön där mörkret redan fallit.

-vi har blivit certifierade open water dykare. Vi dök på 16 m djup och såg hajar, stingrockor och diverse andra havskreatur.

- Vi är fortfarande kvar på Little Corn Island. Ön är så liten att det inte finns några bilar och inget internet, förutom på cafet vi befinner oss på nu. Elen slås av mellan 3 på natten och 14 på dagen. Våra kläder är konstant blöta och vårt rum ser ut som ett bombnedslag i vårt tappra försök att torka grejer.

-För övrigt trivs vi väldigt bra på ön här i Karibien. Havet är så blått att det ser ut som nån färgat det med karamellfärg.

- kommentera mer.

Ficktjuvar och dylikt

Publicerad 2013-12-07 05:07:18 i Allmänt,

Jaha, sen sist har vi lämnat san Juan del sur. Där har vi mått gott, mest ätit mat faktiskt. Sen tog vi chickenbus, gamla amerikanska ommålade skolbussar. Den var proppfull. En karamellkarl sålde karameller och bredvid mig ( Anna)och Johanna satt en suspekt man som petade öronen med tändstickor lindade med en papperstuss. När han var färdig kastade han ut skörden genom den öppna bakdörren. När vi klev av bussen roffade han åt sig johannas penningpung, men jag tog honom på bar gärning med hans hand i min ficka. Sen åkte vi båt över till isla ometepe. Båten var turkos, ganska liten och av trä. Den tog en hel del människor och den tog också in rejält med vatten. Motorn lät som ett elverk där vi skuttade fram.

Idag hyrde vi och en irländsk tjej mopeder. Dagen började med strålande sol då vi susade fram mellan färgglada stenhus, vi fick flera gånger stanna för grisar, kossor och hästar som traskade över gatorna. Vi svängde in på en guppig sandväg som skulle ta oss till frukost och en lagun. Glada i hågen gled vi fram. Bredvid en grupp byggarbetare bestämde sig jag och Johanna för att undersöka vägunderlaget på närmare håll. Plötsligt låg vi bara där i ett moln av damm. Vi tittade upp och mötte byggarbetarnas nollställda ansikten innan vi brast ut i gapskratt. När vi tvättat av oss dammet och gjort rent alla skrubbsår gick vi ut för att äta frukost i den fina hotellrestaurangen. Jag berättade om min stortånagel som var lös efter vurpan då Johannas ansikte tappade sin färg, hörsel och syn. Då kom svimkunnige Elin till undsättning, efter några djupa andetag mellan knäna kom färgen tillbaka.
Vi susade vidare och gjorde ziplining bland djungel och apor. 16 etapper av olika slag, vi åkte som stålmannen och Mattias och Elin fick en romantisk dubbeltur på tu man hand.

vi åkte igenom otroliga flugsvärmar innan vi bestämde oss för att äta middag innan hemfärd. Mattias blev bajsad på, det var flugor överallt och Elin serverades en fisk med huvud och fenor kvar. Det var även miljarder med knottliknande snusk, vi slängde i oss maten och drog hem.

Vi har det riktigt bra, imorrn drar vi iväg på nya äventyr. Nästa stopp, Granada!

Annu mera bildbomb fran Santa Teresa och San Juan del Sur

Publicerad 2013-12-04 19:35:00 i Allmänt,

Mattias, Mattias och Martin
Johanna, Mattias, Mattias, Pedro, Elin och Erez
Vi hade det toppen i Santa Teresa, knappt tva minuters gang mellan hostelet och stranden.

Fiskeganget, Adam, Dana, Robi och vi.

Spelade Volleyboll och fotboll pa stranden i Santa Teresa.

Just nu ar vi i San juan del sur i Nicaragua sen en vecka tillbaks.
 Imorgon drar vi vidare till Isla Ometepe.
Vi har det toppen, ha det gott. hoj

Blandat fran Santa Teresa och San juan del sur

Publicerad 2013-12-04 18:59:58 i Allmänt,

Vi har varit pa fisketur
Sett fantastiska solnedgangar, denna ar i Santa Teresa i Costa Rica
Firat Annas fodelsedag
Anlant till San juan del sur i Nicaragua
Haft knytkalas med nya vanner fran australien

Fiskat, fick napp pa en tonfisk men den ville inte med upp i baten